Tuesday 31 October 2017

Ghana Trading System


Ghana marginaliseres i det globale handelssystemet. Den 23. august, sier GNA - Hanna Tetteh, handels - og industriminister, på mandag at Ghana s økonomiske vekst i stor grad avhenger av industriens evne til å verdsette rå og uforbehandlede materialer for eksport. Deretter har regjeringen initiert to parallelle strategier - en eksportledd industrialisering og innenlands markedsorientert industrialisering basert på importkonkurranse for å sikre at til tross for Ghana s relativt små marked, har vi fordel av globale handelssystemer, sa hun. Ministeren sa at en nasjonal konferanse for prosjektets handelspolitikk og pro-fattig vekst, organisert av Institute of Statistical, Social and Economic Research ISSER fra University of Ghana, i Accra. Tetteh sa at suksessen til den eksportledede industrialiseringsstrategien i stor grad er avhengig av åpne markeder for både varer og tjenester. Hun trosset forbedringen i det globale handelssystemet, noe som har ført til en hevdet skapelse av arbeidsplasser, rikdom og fremmende stabilitet. Ms. Tetteh sa dessverre, at fordelene ikke har spredt jevnt stort antall utviklingsland, inkludert Ghana har blitt marginalisert i det globale handelssystemet, med det resultat at handel ikke bidrar med sin andel til de velopment av folket i disse landene for å muliggjøre gjennomføringen av millennium-utviklingsmålene. Vi må identifisere faktorene som begrenser integrasjonen i det globale handelssystemet og utarbeider de nødvendige politiske skiftene både på nasjonalt og internasjonalt nivå for å løse problemene slik at handel kan spille sin rolle både i økonomisk og menneskelig utvikling. oversikt over handelspolitiske reformer og utviklingen i Ghana, sysselsetting og lønnseffekter av handelsliberalisering i tilfelle av ghanesisk produksjon. Global integrering, matprisoverføring og innvirkning på husholdningsvern i Ghana og kjønsproblemer i Afrika, landbruksbevis fra Ghana s kakaoindustri. Seksuell svakhet STOP PREMATURE EJACULATION 0206933738 BigPeni. Lær ved å gjøre Jump starte din forretnings karriere med GHS200.Breakthrough Discovery Nedre BLOOD PRESSURE uten kjemisk medisin. Tesis Writers Ghana Assistance for master s og PhD Thesis. Why gjør kvinner Cheat D Svar på disse vil gjøre deg talløs. Miste vekt på 9 dager, miste vekt naturlig t ring 0245085720 for åndelige løsninger. Løsvekt i 9Days Call WhatsApp 0240142912 Nå for mer info. pop kake en rekke næringsrik og deilig laget i Ghana. Tesis Writers Ghana Assistance for Master s og PhD Thesis. creative Glow Borehole boring, vannbehandling etc. Did du si Borehole Vi gjør det bedre enn de andre KLIKK HER. Business Plan Writer Trenger du en forretningsplan Klikk her nå. MEN NATURLØSNING VIL MAN ALLE KVINNER VIL VÆRE MED. HENT RID AV STUBBORN STRETCH MARKS Permanently i 3 weeks. BURN DIN BELLY FAT LØS VEKT OG FLATTEN DIN TUMMY PÅ 9 DAGER. AVFORDABLE BOREHOLE VÆRE VÅRE VÅRDEN KLIKK HER. LØS VEKT PÅ 9 DAGER FLATTEN DIN TUMMY NATURALLY 0204107076.GET RID OF STUBBORN STRETCH MARKS Permanently in 3weeks. 13 Ekstremt hyggelige sitater av president MUGABE på RELATIONSHIPS. Copyright 1994 - 2017 GhanaWeb Alle rettigheter reservert. Empire of Ancient Ghana. Ancient Ghana avledet makt og rikdom fra gull og innføringen av kom Jeg har i løpet av trans-Sahara-handel økt mengden varer som ble transportert. Majoriteten av kunnskapen om Ghana kommer fra de arabiske forfatterne Al-Hamdani, for eksempel beskriver Ghana som de rikeste gullgruvene på jorden. Disse gruvene var plassert i Bambuk, på øvre Senegal-elven Soninke-folket solgte også slaver, salt og kobber i bytte for tekstiler, perler og ferdigvarer De bygde hovedstaden, Kumbi Saleh, rett på Sahara-siden, og byen ble raskt den mest dynamiske og viktige Den sørlige terminalen til Sahara-handelsruterne Kumbi Saleh ble fokuset på all handel, med en systematisk form for beskatning. Senere ble Audaghust et annet kommersielt sentrum. Forholdet til det gamle Ghana er mytisk forklart i historien om Bida, den svarte slangen. Denne slangen krevde et årlig offer i retur for å sikre velstand i kongedømmet, derfor ble en jomfru hvert år tilbudt for ofre, inntil ett år, forloveden Mamadou Sarolle av t Han planla at offeret reddet henne. Feil lurket på sitt offer, Bida tok sin hevn på regionen, en forferdelig tørke tok tak i Ghana og gullgruvedrift begynte å avta. Det finnes bevis som er funnet av arkeologer som bekrefter elementer av historien, viser det til 12. århundre, sauer, kyr og til og med geiter var rikelig i regionen. Ruten tatt av handelsmenn av Maghreb til Ghana startet i Nord-Afrika i Tahert, som kommer ned gjennom Sjilmasa i det sørlige Marokko. Derfra gikk stien sydover og inn i landet og løp parallelt med kysten, deretter rundt sør-øst gjennom Awdaghust og ende opp i Kumbi Saleh - den kongelige byen Antikk Ghana Uunngåelig tok handelsmennene islam med seg. Det islamske samfunnet ved Kumbi Saleh forblev et eget samfunn ganske langt unna Kongens palass Det hadde sine egne moskeer og skoler, men kongen beholdt tradisjonell tro. Han trakk på bokføring og litterære ferdigheter av muslimske lærde for å hjelpe til med å kjøre administratio n av territoriet Takrur-staten i vest hadde allerede vedtatt islam som sin offisielle religion og etablert nærmere handelsforbindelser med Nord-Afrika. Det var mange grunner til nedgangen i Ghana Kongen mistet sitt handelsmonopol, samtidig begynte tørke og hadde en langsiktig effekt på landet og dets evne til å opprettholde storfe og dyrking. I den arabiske tradisjonen er det kunnskap om at Almoravid-muslimene kom fra Nord-Afrika og invaderte Ghana. Andre tolkninger er at Almoravid-innflytelsen var gradvis og ikke involverer noen form for militær overtakelse. I det 11. og 12. århundre begynte nye gullfelt å bli utvunnet i Bure-moderne Guinea ut av kommersiell Ghana, og nye handelsruter åpnet seg videre øst Ghana ble deretter målet for angrep fra Sosso-herskeren, Sumanguru Fra denne konflikten i 1235 kom Malinke-folket under en ny dynamisk hersker, Sundiata Keita, og ble snart formørket av Mali-riket i Sundiata. Seksuell svakhet Stopp PREMATUR EJAKULERING 0206933738 BigPeni. Lær ved å gjøre Jump, start din forretningskarriere med GHS200.Breakthrough Discovery. Nedre BLOOD PRESSURE uten kjemisk medisin. Tesis Writers Ghana Assistance for master s og PhD Thesis. Why gjør kvinner fusk D Svar til disse vil gjøre deg talløs. LOSE VEKT PÅ 9 DAG TAP VEKT NATURLIGT 233204107076.spirituell støtte ring på 0245085720 for åndelige løsninger. Løsvekt i 9Days Call WhatsApp 0240142912 Nå for mer info. pop kake en rekke næringsrik og deilig laget i Ghana. Tesis Writers Ghana Assistance for Master s og PhD Thesis. creative Glow Borehullsboring, vannbehandling etc. Did du si BOREHOLE VI GJØR DET BARE MEN DE ANDRE KLIKK HER. Business Plan Writer Trenger du en forretningsplan Klikk her nå. MEN NATURLØSNING VIL MAN ALLE KVINNER VIL TIL Være med. GJØR RID AV STUBBORN STRETCH MARKER Permanent i 3veeks. BRUK DIN BELLY FAT LØS VEKT OG FLATTEN DIN TUMMY PÅ 9 DAGER. AVFORDABLE BOREHOLE Være i kontroll over din w Ater forsyning KLIKK HER. LØS VEKT PÅ 9 DAGER FLATTEN DIN TUMMY NATURALLY 0204107076.GET RID OF STUBBORN STRETCH MARKER Permanent in 3weeks.13 Ekstremt hyggelige sitater av president MUGABE på RELATIONSHIPS. Copyright 1994 - 2017 GhanaWeb Alle rettigheter reservert. WORLD TRADE ORGANIZATION. Increased Tilgang til utenlandske landbruksmarkeder vil hjelpe Ghanas reformarbeid. Til tross for reelle årlige vekstmengder på over 4 i løpet av 1990-tallet, har makroøkonomiske ubalanser som har falt ut en økonomisk krise truet økonomisk vekst og kunne bringe fortsettelsen av handel og andre strukturreformer, i henhold til en WTO-rapport om handelspolitikk og - praksis i Ghana. WTOs sekretariatsrapport, sammen med regjeringens uttalelse fra Ghana-regjeringen, vil tjene som grunnlag for den andre handelspolitiske gjennomgangen av Ghana av handelspolitikkens gjennomgangsorgan av WTO 26. og 28. februar 2001. Rapporten bemerker at det står overfor en truende økonomisk krise, regjeringen begynte å implementere g korrigerende tiltak i 1998 Det ble innført et årlig monetært vekstmål på 18 for å kontrollere inflasjonen, som falt til 12 i 1999. Fiskeriforanstaltninger som ble tatt for å regjere i underskuddet inkluderte reintroduksjon av en bred 10 merverdiavgift, økt til 12 5 i 2000 Strammere kostnadskontroller ble også brukt Budsjettunderskuddet falt til 6 i 1999. Men ifølge rapporten ble tiltakene for sent for å avverge den økonomiske krisen Regjeringens økonomiske utsikter ble revidert nedover i 2000-budsjettet Store budsjettunderskudd er Målet for å oppnå finanspolitisk balanse har blitt skiftet utover 2001 Disse underskuddene vil påvirke finanssystemet, og generere gjenoppbyggende press på inflasjon, renten og den eksterne balansen. Rapporten sier at handel og utenlandsk direkte investeringer FDI er avgjørende til Ghana s økonomisk utvikling Merchandise eksport og import som andel av BNP har utvidet vesentlig, fra 18 og 29 i 1993 til henholdsvis 28 og 39, i 1998 Handel er relativt konsentrert både i varer og markeder. Primære produkter, overveldende gull og kakao, står for de fleste eksporter. Ikke-tradisjonell eksport, inkludert bearbeidet mat, tømmer og aluminiumsprodukter, står for 20 av eksporten, opp fra 3 i 1986. , eksport diversifisering har senket Mesteproduserte produkter, sammen med maskiner og andre innganger, er importert Ghana s viktigste handelspartner forblir EU-EU, som står for nesten halvparten av total eksport delvis på grunn av handelspreferanser og import Innenfor EU har Italia overtatt Storbritannia og Tyskland som hovedeksportmarkedet Italia, Storbritannia og Frankrike er den viktigste europeiske importkilden. Ghana, som er grunnlegger av WTO, godtar minst MFN-behandling til alle sine handelspartnere. Rundt 15 av tariffen linjene er bundet, for det meste i landbruket sin GATS-skjema dekker forpliktelser på visse tjenester, inkludert turisme, sjøtransport, bygging og utdanning Ghana deltar også i avtalene om grunnleggende telekommunikasjon og finansielle tjenester. Det er observatør av den pluralide avtalen om handel med sivile fly og er ikke verken signatar eller observatør i avtalen om offentlige anskaffelser. Tariffen er fortsatt Ghana s hovedhandelspolitikk instrument Den enkle gjennomsnittstariffen hadde falt fra 17 i 1992 til 13 i januar 2000, da den høyeste avgiftssatsen, som ble oppkrævet på forbruksvarer, ble redusert fra 25 til 20. Den gjennomsnittlige tariffen steg imidlertid til det nåværende nivået på 14 7 i februar 2000 da en spesiell importavgift på 20 ble gjeninnført og dekket 7 av tarifflinjene. Dette økte tariffer på mange, hovedsakelig forbruksvarer til 40, langt over deres forrige 25-tall. Dette er i strid med regjeringens politiske mål om å senke gjennomsnittlige tariffer til under 10 innen de neste tre årene. Ghana er tungt avhengig av landbruk, spesielt kakao, og på naturressurser, spesielt mineraler. Primærproduksjon står for nesten halvparten av BNP-agri kultur på 40 er den viktigste sektoren. Produksjon bidrar med 10 av BNP. Tjenester er den nest største komponenten av BNP. Mange grunnleggende infrastrukturtjenester, for eksempel elektrisitet, havner og vann, leveres av statseide lovbestemte monopol. Grunnleggende telekommunikasjonstjenester er levert av et lovbestemt duopol etter lisensiering av et annet nasjonalt luftfartsselskap i 1997 Disse avtalene har kun hatt begrenset suksess i å fremme telekommunikasjonstjenester, hverken transportøren har møtt nettverksutvidelsen eller servicekvalitetsmålet Regjeringen vil vurdere å tillate flere transportører fra mars 2002 Markedet for verdi - added telekommunikasjonstjenester er åpen Nasjonal kommunikasjonsmyndighet ble dannet i 1997 som den uavhengige lovgivende regulator for å fremme rettferdig konkurranse og økt effektivitet. Ghana bruker generelt sin handelspolitikk og tiltak på en ikke-diskriminerende måte, og gir minst MFN-behandling til alle sine handelspartnere Etterfølge MFN liberalisering wh ile utvide sine bilaterale ordninger og utdype regional integrasjon, vil maksimere fordelene og bidra til å beskytte mot eventuell omdirigering av handel. Avhengighet av ad valoremtariffer som rationaliseres, fordi hovedhandelsinstrumentet bidrar til et mer gjennomsiktig handelssystem. Utvide dekningen av tariffen bindinger utenfor landbruket vil være til fordel for Ghana og dets handelspartnere ved å øke tariffens forutsigbarhet. Fortsatte strukturreformer, inkludert ytterligere liberalisering av handel og investeringer, kan forbedre økonomiens fleksibilitet og vekstutsikter. Men økonomien er fortsatt relativt svak og sårbar for ekstern vare prisbevegelser og andre støt som værforhold Nåværende økonomiske vanskeligheter, både interne, inkludert det store budsjettunderskuddet og fra utlandet, legger ekstra press på økonomien som kan svekke regjeringens løslatelse for handelsliberalisering. Ghana s økte forpliktelser til WTO og overenstemmelse med dets forpliktelser kan bidra til å opprettholde slike ensidige reformer. Ghana s handelspartnere kan i stor grad bistå reformarbeidet ved å sikre stabil og økt tilgang til sine markeder, spesielt i landbruksprodukter der Ghana s komparative fordel ser sterkest ut. Notat til redaktører. en øvelse som er mandat i WTO-avtalene, der medlemslandets handel og tilhørende politikk undersøkes og evalueres med jevne mellomrom. Vesentlige utviklinger som kan få innvirkning på det globale handelssystemet, overvåkes også. For hver gjennomgang utarbeides to dokumenter en policyerklæring av regjeringen til medlemmet i undersøkelsen og en detaljert rapport som er skrevet uavhengig av WTOs sekretariat. Disse to dokumentene blir deretter diskutert av WTOs fullstendige medlemskap i TPRBs handelspolitiske gjennomgangsdepartement. Disse dokumentene og behandlingen av TPRBs møter publiseres kort tid siden siden 1995, da WTO trådte i kraft, tjenester og handel-relaterte d aspekter av immaterielle rettigheter har også blitt dekket. For denne vurderingen vil WTOs sekretariatsrapport sammen med en politisk uttalelse utarbeidet av Ghana-regjeringen bli diskutert av handelspolitisk gjennomgangsorgan den 26. og 28. februar 2001 Sekretariatet Rapporten dekker utviklingen av alle aspekter av Ghana s handelspolitikk, herunder innenlands lover og forskrifter, det institusjonelle rammene, handelspolitikkene etter mål og sektor. Vedtatt i denne pressemeldingen er en oppsummering av observasjonene i sekretariatets rapport og deler av regjeringens politiske uttalelse Sekretariatets rapport og regjeringens politiske erklæring er tilgjengelig for pressen i pressesalen på WTOs nettsted. Disse to dokumentene og protokollene fra TPRBs diskusjon og formannens oppsummering vil bli publisert i hardback på grunn av kurs og vil være tilgjengelig fra sekretariatet, Center William Rappard, 154 rue de Lausanne, 1211 Genève 21. Siden desember 1989, er følgende r eport har blitt gjennomført Argentina 1992 og 1999, Australia 1989, 1994 og 1998, Østerrike 1992, Bahrain 2000 Bangladesh 1992 og 2000, Benin 1997, Bolivia 1993 og 1999, Botswana 1998, Brasil 1992, 1996 og 2000, Burkina Faso 1998, Kamerun 1995 Canada 1990, 1992, 1994, 1996, 1998 og 2000, Chile 1991 og 1997, Colombia 1990 og 1996, Costa Rica 1995, C i d Ivoire 1995, Kypros 1997, Tsjekkia 1996, Den dominikanske republikk 1996, Egypt 1992 og 1999, El Salvador 1996, De europeiske fellesskap 1991, 1993, 1995, 1997 og 2000, Fiji 1997, Finland 1992, Ghana 1992 og 2001, Guinea 1999, Hong Kong 1990, 1994 og 1998, Ungarn 1991 og 1998, Island 1994 og 2000 India 1993 og 1998, Indonesia 1991, 1994 og 1998, Israel 1994 og 1999, Jamaica 1998, Japan 1990, 1992, 1995,1998 og 2000, Kenya 1993 og 2000, Korea, Rep 1992, 1996 og 2000, Lesotho 1998, Macau 1994, Madagaskar 2001, Malaysia 1993 og 1997, Mali 1998, Mauritius 1995, Mexico 1993 og 1997, Marokko 1989 og 1996, Mosambik 2001, New Zealand 1990 og 1996, Namibia 1998, Nicaragua 1999, Nigeria 1991 og 1998, Norge 1991, 1996 og 2000, Pakistan 1995, Papua Ny Guinea 1999, Paraguay 1997, Peru 1994 og 2000, Filippinene 1993 og 1999, Polen 1993 og 2000, Romania 1992 og 1999, Senegal 1994, Singapore 1992, 1996 og 2000, Den slovakiske republikk 1995, Salomonøyene 1998, Sør-Afrika 1993 og 1998, Sri Lanka 1995, Swaziland 1998, Sverige 1990 og 1994, Sveits 1991, 1996 og 2000, sammen med Liechtenstein, Tanzania 2000, Thailand 1991, 1995 og 1999, Togo 1999, Trinidad og Tobago 1998, Tunisia 1994, Tyrkia 1994 og 1998, USA 1989, 1992, 1994, 1996 og 1999, Uganda 1995, Uruguay 1992 og 1998, Venezuela 1996, Zambia 1996 og Zimbabwe 1994. TRADE POLITISK REVISJONSORGANHANA Rapport fra sekretariatet Sammendrags observasjoner. Siden begynnelsen av 1990-tallet har Republikken Ghana søkt omfattende reformer i en innsats t o reversere tidligere innadrettede retningslinjer Handel og investeringer liberalisering har vært integrert i reformen, og har fortsatt siden Ghana sin tidligere gjennomgang i 1992 Regjeringspolitikk er nå fokusert på å gjøre Ghana Gateway til Vest-Afrika. Ghana oppnådde reelle årlige veksttakter over 4 under 1990-tallet Imidlertid har makroøkonomiske ubalanser igjen lagt ut en økonomisk krise. Dette truer økonomisk vekst og kan bringe fortsettelsen av handel og andre strukturreformer til uttrykk. Bevis på denne faren er reflektert i noen tilbakevirkende takstreduksjoner og redusert privatisering. Økonomien viser store budsjettunderskudd, Kjernen i Ghana s nåværende økonomiske vanskeligheter Finansdepartementene økte kraftig i midten av 1990-tallet til 10 av BNP, som hovedsakelig finansieres av sentralbankenes lån, og har alvorlig belastet de offentlige finanser og banksektoren. Økningen i pengemengden bidro til økt inflasjon, som toppet på 60 i 1995, og forverret stigende realrenter Business in Investeringen falt og veksten i den private sektoren, som ble overfylt av den offentlige sektoren, stagnerte Ghana s internasjonal konkurranseevne som følge av ekte verdsettelse av sin valuta cedi, oppstått av kraftig inngrep til sentralbanken til sent 1999. Cedi har siden avskrevet nominelt mot amerikanske dollar med noen 100. Økonomiens sårbarhet og sårbarhet ble utsatt for de siste eksterne sjokkene, som kulminerte i en kritisk betalingsbalanseposisjon. Kraftig forverrede handelsvilkår, noe som gjenspeiler fallende verdenspriser for Ghana s hovedeksport kakao og gull og stigende oljepriser, så vel som sentralbankintervensjonen drenerte utenlandsk reserver til tunge nivåer. Økonomiske vanskeligheter ser ut til å ha blitt forverret av styringsproblemer og svake institusjoner. På grunn av den truende økonomiske krisen begynte regjeringen å iverksette korrigerende tiltak i 1998 Et årlig pengepolitisk vekstmål på 18 ble introdusert for å kontrollere inflasjonen, som falt til 12 i 1999 Skatteforanstaltninger tatt til r Egenkapitalen i underskuddet inkluderte gjeninnføringen av en bred 10 merverdiavgift, økt til 12 5 i 2000. Strammere kostnadskontroller ble også benyttet. Budsjettunderskuddet falt til 6 i 1999. Imidlertid kom tiltak for sent for å avverge økonomisk krise Regjeringens økonomiske utsikter ble revidert nedover i budsjettet for 2000. Stort budsjettunderskudd vil fortsette, og målet for å oppnå finanspolitisk balanse har blitt skiftet utover 2001. Disse underskuddene vil presse finanssystemet, generere gjenoppbyggende press på inflasjon, rentenivået , og den eksterne balansen. Ghana forblir et høyt gjelds utviklingsland med et BNP per innbygger i USA 390 i 1998, tungt avhengig av ekstern konsesjonsfinansiering. Ekstern gjeld svarer til over 75 av BNP, men Ghana har betalt sin gjeld, i stor grad uten omplanlegging. Trade og Foreign Direct Investment. Trade og utenlandske direkte investeringer FDI er avgjørende for Ghana s økonomisk utvikling Merchandise eksport og import som en andel av BNP har vesentlig utvidet, fra 18 og 29 i 1993 til henholdsvis 28 og 39 år. Handel er relativt konsentrert både i råvarer og markeder. Primærprodukter, overveldende gull og kakao, står for de fleste eksporter. Ikke-tradisjonell eksport, inkludert , bearbeidet mat, tømmer og aluminiumprodukter, står for 20 av eksporten, opp fra 3 i 1986. Eksportdiversifisering har imidlertid bremset. De fleste produserte produkter, sammen med maskiner og andre innganger, importeres. Ghana s viktigste handelspartner forblir EU-EU , står for nesten halvparten av total eksport, delvis på grunn av handelspreferanser og import. I Europa har Italia overhalet Storbritannia og Tyskland som hovedeksportmarkedet Italia, Storbritannia og Frankrike er den viktigste europeiske importkilden. Ghana s regional handel med medlemmer av økonomiske fellesskapet av vestafrikanske stater ECOWAS utgjorde 17 av eksporten i 1999, opp fra 13 i 1994 Togo matchet Italia som Ghana s viktigste single eksport destinasjon i 1999 Andelen import fra Afrika økte også, fra 23 i 1994 til 27 i 1999 Nigeria, den viktigste regionale kilden, tapte grunn, sin andel faller over denne perioden fra 17 til 14. Ghana er en nettimportør av tjenester, spesielt av frakt - og vareforsikring Reiseeksporten økte vesentlig i løpet av 1990-tallet, og er for tiden langt fra Ghana s største tjenesteeksport, og står for 60 av sektorens eksport i 1998. Over halvparten av Ghana s innad FDI er i tjeneste Til tross for en mer liberal investering regimet, med ny lovgivning rettet mot å utvide nasjonal behandling til utenlandske investorer, er FDI fortsatt uberegnelig Registrert FDI fra 1994-98 utgjorde US 1 5 milliarder, hovedsakelig fra Storbritannia, Kina, USA og Tyskland. Politikk og økonomisk usikkerhet i Ghana har redusert investorens tillit. I regjeringens oppfatning er dets multilaterale forpliktelser integrert i Ghanas pågående reformer. Dens landbrukstariffer er fullt bundet, og det tas skritt for å implementere WTO-konsekvente retningslinjer for tollvurdering og immateriell beskyttelse Ghana ser til bilaterale og multilaterale givere for teknisk bistand og støtte for å møte disse forpliktelsene. Institusjonelle og lovgivningsmessige rammebetingelser. Ghana returnerte til parlamentarisk demokrati i 1992 Den nye konstitusjonen utnevner utøvende makten med presidenten og lovgivende myndighet med det unicameral parlamentet Presidenten er statsoverhode Som regjeringsleder utpeker han også statsråd. De viktigste departementene som er involvert i å sette inn og gjennomføre handelsrelaterte politikk er handel og industri, finans og landbruk. Flere byråer er også ansvarlig for visse delsektorer, for eksempel kakao, mineraler, tømmer, fiskeri og turisme Avdelingsimplementasjonskomiteen håndterer privatisering av statseide foretak Banken i Ghana, som sentralbank, forvalter penge - og valutakurspolitikk, fastlagt i samråd med regjeringen Regjeringen fremmer pu Blic dialog gjennom periodiske fora, for eksempel National Economic Forum og Policy Forum Dialog om partnerskap for økonomisk vekst, begge holdt i 1997 Et offentlig forum om Ghana s konkurranseevne er planlagt, basert på en politisk dagsorden satt under Trade and Investment Reform Program TIRP overvåket av Interministerielle komiteen for konkurranseevne Dette vil undersøke den negative innvirkningen på Ghana s konkurranseevne av gjenværende handelsbarrierer, inkludert tariffer. Regjeringen s langsiktige økonomiske utviklingsplan er at Ghana skal bli et mellominntektsland innen 2020 Ghana s Vision 2020 Dette skal møtes via en serie av femårige rullende mellomlangs planer for å oppnå en minimum reell årlig vekst på 8, hovedsakelig basert på eksport. Den nåværende planen ble avsluttet ved utgangen av 2000. Regjeringens strategi for næringsutvikling er å fjerne flaskehalser til privat sektorutvikling Tariffer skal struktureres for å gi rimelig beskyttelse, inkludert reduserte avgifter på investeringsgoder Effektiviteten av avgiftsplanen skal forbedres. Subsidierte lån er sett på som ønskelig for levedyktige næringer. Strategien understreker også behovet for å etablere finanspolitiske og monetære kontroller, sammen med uavhengighet og inflasjonsmåling i sentralbanken, samt å oppnå en realistisk markedskurs. Trade politikkfunksjoner og trender. Ghana, et grunnlegger av WTO, godtar minst MFN-behandling til alle sine handelspartnere. Rundt 15 av tarifflinjene er bundet, hovedsakelig i landbruket. GATS-skjemaet omfatter forpliktelser på enkelte tjenester, inkludert turisme, sjøtransport, bygging og utdanning Ghana deltar også i avtalene om grunnleggende telekommunikasjon og finansielle tjenester. Det er observatør av den pluralilaterale avtalen om handel med civile fly, og er heller ikke signatar eller observatør i avtalen om offentlige anskaffelser. Ghana er også forpliktet til regional integrasjon, og ønsker å akselerere slike tiltak Det gir takst preferanser på mange produkter til andre medlemmer av Økonomiske Fellesskapet av Vestafrikanske Stater ECOWAS, med forbehold om opprinnelsesregler Ghana eliminert tariffer på de fleste handel med ECOWAS-medlemmer i 1996, under Fellesskapets handelsfrivillighetsordning En tollunion og fellesmarked blant ECOWAS-medlemmer er også planlagt Som medlem av organisasjonen for afrikansk enhet, er Ghana fortsatt forpliktet til dannelsen av det afrikanske økonomiske fellesskap, inkludert opprettelsen av en pan-afrikansk økonomisk og monetær union. Som undertegnende for AVS-EF-partnerskapsavtalen følger etterfølgeren til Lom-konvensjonen mottar Ghana ikke-gjensidig tariff og andre preferanser fra EU på mange varer, samt betydelig økonomisk bistand. Ghana har bilaterale avtaler med flere handelspartnere, som Malaysia, Tsjekkia og C i d Ivoire , og forhandler mer, blant annet med Romania, Hellas, Burkina Faso, Zimbabwe og Libya. Gamle bilaterale avtaler som involverer samhandel med f ormer europeiske sentralt planlagte økonomier har blitt oppløst Ghana mottar GSP-behandling fra industrialiserte økonomier og deltar i GSTP blant utviklingsland. Det er også berettiget til økt tilgang til det amerikanske markedet frem til september 2008, under den amerikanske afrikanske veksten og mulighetsloven av 2000, underlagt Ghana som oppfyller spesifikke kriterier, for eksempel beskyttelse av arbeidstakerrettigheter. Type og forekomst av instrumenter. Tariffen er fortsatt Ghana s viktigste handelspolitiske instrument Den enkle gjennomsnittlige tariffen hadde falt fra 17 i 1992 til 13 i januar 2000, da den høyeste avgiftssatsen, som ble belastet forbruksvarer, ble redusert fra 25 til 20. Den gjennomsnittlige tariffen steg imidlertid til det nåværende nivået på 14 7 i februar 2000 da en spesiell importavgift på 20 ble gjeninnført og dekket 7 av tarifflinjene. Dette økte taksten på mange , for det meste forbruksvarer til 40, langt over sin forrige rate på 25 Dette er i strid med regjeringens politiske mål om å senke gjennomsnittlige takster til under 10 innen e neste tre år. Selv om det var midlertidig, ble det ikke angitt tidsgrenser for fjerning av importavgiften. Dette ville forbedre Ghana s takststruktur ved å redusere gjennomsnittlige avgifter og redusere relativt store ulikheter over priser. Standardavviket for tariffer er for tiden 12.Special importskatt har vært en felles funksjon i Ghana s tariff Den forrige siktet på 17 5 hadde bare blitt avskaffet i mars 1999 Myndighetene mener at slike skatter beskytter innenlandske næringer fra hva de anser urettferdig handelspraksis av utenlandske handelsmenn. Ghana s Tariffstruktur, med priser på gratis, 5, 10, 20 og nå 40 med den spesielle importavgiften, har innebygd tarifføkning innen enkelte produksjonsgrupper, spesielt tekstiler, lær, kjemikalier, grunnmetaller, mat, drikkevarer og tobakk. , mer enhetlige plikter kan forbedre tariffstrukturen. Alle tariffavgifter er ad valorem, og dermed bidra til gjennomsiktighet. Men den utbredte bruken av skjønnsmessige unntak, ofte ad betjente under dårlig spesifisert myndighet, er uigennemsiktig og risikerer å gi skreddersydd beskyttelse til enkelte næringer. Tariffkvittinger gjelder også for bestemte importører, for eksempel Volta Aluminium Company, og på innganger i nominert sluttbruk importert av godkjente produsenter. Disse inkluderer fremstilling av landbruksredskap og maskiner, fiskenettverk, farmasøytiske produkter, plastrør og sykler. Deres begrunnelse og administrasjon virker uklare. Et avgiftsbeløpssystem opererer ineffektivt. Tilbakebetalinger er langsomme. Regjeringen rationaliserer slike unntak, inkludert felles bruk av limhus, noe som kan bidra til pliktsvikt. Fra og med april 2000 erstattet Ghana obligatorisk forsinkelsesinspeksjon med bestemmelsesinspeksjon, utført av to private entreprenører. Dokumentasjonskravene ble også forenklet og mer målrettede inspeksjoner innført for å lette importen. Bruk av transaksjonsverdi for tollverdieringsformål ble implementert fra februar 200 0, bortsett fra brukte biler, og minimumsimportpriser ble avsluttet, ifølge myndighetene. Prisverifisering og risikovurderingsprosedyrer er rettet mot å forhindre skatteunddragelse fra underfakturering. Importvarselsforsinkelser på inntil syv dager ser ut til å forekomme A 1 inspeksjonsgebyr ved import og en ECOWAS tollavgift på 0 5 gjelder. Ghana anvender få formelle ikke-tariffelle handelsbarrierer Importerte motorkjøretøyer eldre enn ti år tidligere utsatt for strafferegister ble utestengt i 2000 Visse importforbud og kontroller gjelder for miljø, helse , offentlige sikkerhets - og sikkerhetsgrunner og i henhold til internasjonale konvensjoner. Ghana anvender ingen handelsembargoer eller krav til lokalt innhold for innenlands produksjon. Obligatoriske standarder, fastsatt av Ghana Standards Board, hovedsakelig i tråd med internasjonale normer, diskriminerer ikke import Regjeringen har til hensikt å flytte til frivillige standarder. Testresultater fra fremmede land er vanligvis akseptert karantene req Uirements gjelder, men ser vanligvis ikke ut til å være en stor begrensning for import. Ghana har ingen lovgivning om beredskapsforanstaltninger, for eksempel antidumping, utligning og garantier. Den spesielle importavgiften ser ut til å bli brukt til disse formål Departementet of Trade and Industry monitors world markets and the impact of imports on domestic firms so that compensatory measures can be taken. Government procurement is increasingly being decentralized away from the Ghana Supply Commission Ministries and state-owned entities procure many goods directly, largely using non - transparent procedures Government directives favour public procurement of made in Ghana goods Domestic suppliers also receive a formal 12 5 price preference since August 1999.Export taxes are levied on cocoa and certain air-dried sawn timber Gold and diamonds from small-scale mining are exported mainly by the Precious Minerals Marketing Corporation Exports of logs were suspended in 1995, aimed mainly at pro moting timber processing Raw rattan and bamboo exports are also prohibited. Ghana has no export quotas or voluntary export restraints, and no export subsidies per se However, income tax concessions assist exporters of non-traditional products, who pay a company tax rate of 8 instead of 35 Exporters of traditional products are also eligible for company income tax rebates tied to their export share the maximum rebate of 75 for companies exporting at least 25 of their production also lowers their income tax rate to 8 More generous income tax incentives, including an additional ten-year tax holiday, now apply to designated free-zone enterprises, which must export at least 70 of production Benefiting firms can be located outside the free zones Substantial leakage of domestic sales above the 30 permitted share appear to be arbitrarily undermining tariff protection to domestic industries, and facilitating tax evasion. Ghana has no production subsidies Certain, mainly agricultural, activities ar e assisted by tax concessions, including on investment Cocoa income is exempt from tax, and tax holidays of five years apply to most farm and fishing income, and of ten years for tree crops Hotel income is taxed at a concessionary rate of 25 , and hotels receive duty concessions on certain imported inputs. FDI, outside mining, fishing and forestry, is no longer screened, but monitored by the Ghana Investment Promotion Centre, formed in 1994 Only a few activities, including petty trading and taxi services, are reserved for Ghanaians Joint ventures are optional Foreign investors must have minimum capital levels of US 10,000 for joint ventures and US 50,000 for wholly foreign-owned enterprises, unless engaged solely in exporting Ghanaian goods Foreign trading companies must have capital of US 300,000, and employ at least ten Ghanaians No performance requirements per se exist. Ghana is heavily dependent on agriculture, especially cocoa, and on natural resources, notably minerals Primary prod uction accounts for almost half of GDP agriculture, at 40 , is the most important sector Manufacturing contributes some 10 of GDP. Cocoa production, a mainstay of the economy, is marketed by the statutory board, COCOBOD Cocoa marketing is being further liberalized under the Government s efforts to revitalize the industry The Government s cocoa strategy, adopted in April 1999, is to progressively increase the growers price to at least 70 of the world price by 2004-05, by reducing taxation and further improving COCOBOD s efficiency Its single desk export monopoly is to be partially relaxed, with quotas introduced for private sellers, and domestic sales further deregulated. Exports of logs are suspended and exports of certain sawn timber are taxed to promote value-added activities and conserve forests Logging rates exceed sustainable levels, accentuated by substantial illegal felling Forest policies are being strengthened to promote sustainable management, including higher stumpage fees and enhanced monitoring of logging operators. Offshore fishing licences are granted only to fully domestic-owned boats using mainly Ghanaian crew, except for tuna vessels where minimum domestic ownership of 25 is required Licensed foreign vessels must also sell at least 10 of their catch to domestic processors, and transship all fish through Ghanaian ports The fish import ban was terminated in 1997.Large-scale mining is open to foreign participation Joint ventures are not required, but the Government receives a 10 equity and can buy another 20 equity at fair market prices Royalty rates and foreign currency retention allowances are negotiated on a mine-by-mine basis Mining companies receive generous capital and other tax allowances, but pay an additional profits tax of 25 for earnings above a negotiated threshold rate of return, currently set at 17 5 Small-scale gold and diamond mining is reserved for Ghanaians. Deregulation of the petroleum subsector has included the termination, in 1996, o f the oil import monopoly and the exclusive supply of locally refined products to oil marketing companies by the state-owned Ghana National Petroleum Corporation GNPC In 1998, prices were changed from cost plus to import parity The sector remains dominated by state-owned enterprises Privatization of Ghana Oil Company, the largest oil marketer, and of the Tema Oil Refinery have been delayed, and the GNPC is no longer a priority for privatization. Past policies promoted import substitution through widespread direct government participation, including State ownership The Government has divested some of these interests, and intends to sell off more as part of its re-invigorated privatization programme Outstanding divestments are, however, increasingly involving sensitive activities, and several proposals, such as on petroleum, have stalled since 1997 The Government s revised accelerated timetable covers mainly divestiture in the transport, energy, and banking sectors, including the State In surance Company and the Ghana Electricity Company, by end-2003.Services are the second largest component of GDP Many basic infrastructure services, such as electricity, ports, and water, are provided by state-owned statutory monopolies Basic telecomm-unication services are supplied by a statutory duopoly following licensing of a second national carrier in 1997 These arrangements have had only limited success in promoting telecommunication services neither carrier has met its network expansion or service quality target The Government will consider allowing additional carriers from March 2002 The market for value-added telecom services is open The National Communications Authority was formed in 1997 as the independent legislative regulator to promote fair competition and enhanced efficiency. Electricity, a traditional export, suffered major hydro-generation problems between 1996 and 1998, due to low water levels in the Volta Lake The electricity crisis severely curtailed production, inclu ding of aluminium, which consumes over one third of Ghana s total power supply To improve efficiency, the Government is taking steps to restructure the industry and increase private-sector participation State-owned entities, including the Volta River Authority, are being separated into companies for the generation, transmission, and distribution of electricity, and a National Company Grid is to be established. More efficient infrastructure services should improve the competitiveness of downstream industries, such as tourism, and encourage FDI Private tourism development is a government priority Air transport is being deregulated under the Government s liberalized skies regime Ghana has no cabotage requirements protecting coastal shipping, but new legislation provides for their introduction. The Bank of Ghana grants banking licences The freeze on issuing new bank licences was removed in 1999 Banks must meet certain prudential requirements in accordance with the core principles of the Bank for International Settlements Foreign banks may operate locally incorporated subsidiaries Higher minimum capital levels are prescribed for foreign banks defined as having below 60 Ghanaian equity. The Government s Financial Sector Adjustment Programme has begun privatizing several large state-owned banks In 1996, 42 of the Ghana Commercial Bank was sold, and another 40 is slated for sale, along with 30 of the National Investment Bank Legislation to enhance the Central Bank s supervision and enforcement of prudential regulations is under way Three licences were withdrawn in 2000 from banks repeatedly unable to meet the Bank s minimum capital adequacy ratio Bank rationalization and restructuring have occurred through mergers and the closure of non-viable banks. Foreign insurance companies may enter Ghana as subsidiaries, subject to a maximum foreign-equity limit of 40 Government equity of 20 is required, and Ghanaians must own another 40 The National Insurance Commission regulates the ind ustry It sets certain prudential and reporting requirements, and must approve all premium increases currently it only intervenes in setting motor insurance premiums The Government intends to privatize the Ghana Reinsurance Company by 2003.Trade Policies and Foreign Trading Partners. Ghana generally applies its trade policies and measures on a non-discriminatory basis, granting at least MFN treatment to all its trading partners Pursuing MFN liberalization while expanding its bilateral arrangements and deepening regional integration, would maximize benefits, and help guard against any possible trade diversion. Reliance on ad valorem tariffs, which are being rationalized, as the main trade instrument contributes to a more transparent trading regime Extending the coverage of tariff bindings beyond agriculture would benefit Ghana and its trading partners by increasing the predictability of the tariff Continued structural reforms, including further trade and investment liberalization, can impr ove the economy s flexibility and growth prospects. However, the economy remains relatively weak and vulnerable to external commodity price movements and other shocks, such as weather conditions Current economic difficulties, both internal including the large budget deficit and from abroad, are placing extra pressures on the economy which may weaken the Government s resolve for trade liberalization Ghana s enhanced commitments to the WTO and compliance with its obligations can help sustain such unilateral reforms However, Ghana s trading partners can greatly assist its reform efforts by ensuring stable, increased access to their markets, especially in agricultural products where Ghana s comparative advantage appears strongest. TRADE POLICY REVIEW BODY GHANA Report by the Government Part I, 1.Ghana has since her first review in 1992, continued her efforts aimed at the transformation of her economy from a largely state controlled economy to a liberalized market economy By Ghana s Vision 20 20 development plan, the economy is expected to attain a middle-income status by the year 2020 This process of transformation has seen the private sector increasingly becoming the driving force of the economy The government of Ghana has continued pursuing policies with the goal of creating an enabling environment for the achievement of these objectives These include appropriate monetary and fiscal policies, financial sector reforms, industrial policies and policies aimed at attracting investments into Ghana. The major focus of economic policies especially since 1995 has been on macroeconomic stabilization To this end, recent fiscal policy measures have centred on central government expenditure restraint and rationalization of the tax regime In addition, there is a policy of zero deficit financing of the budget by the Central Bank Bank of Ghana These policy measures achieved some successes by 1998.In the second-half of 1999 however, Ghana suffered an external terms of trade shock The pri ces of the country s major exports gold and cocoa declined at the same time as oil prices on the international market increased sharply These developments have resulted in a shortage of foreign exchange as well as a deteriorating fiscal position The exchange rate of the cedi has depreciated by 40 since September 1999.In response to these external shocks, the Central Bank has further tightened monetary policy and has increased money market interest rates to 45 to increase the attractiveness of cedi-denominated securities With inflation at 20 , this implies a real interest rate of over 20 It is envisaged that with the necessary fiscal adjustments, interest rates will be reduced by the end of the year Also, inflation is forecast to fall significantly by 2001 when the economy would have adjusted to the external shocks A single digit inflation level is the objective. Ghana has signed on to be part of a second Single Monetary Zone in the West African sub-region by 2003 The stability in exchan ge rates, which the single monetary zone will bring, will serve to make Ghana even more attractive as an investment destination. Economic and Trade Policy Environment. The Ghanaian economy experienced very difficult economic and social conditions during the 1970s and early 1980s as a result of severe drought and declining world market prices for Ghana s principal exports cocoa, gold and timber Cocoa production declined steadily and reached a record low in 1984, while industrial production also fell markedly Consequently, real per capita income fell steadily, and by 1983 it was only about two-thirds of its level in 1960.The initiation of the Economic Recovery Programme ERP in 1983, witnessed the beginning of a marked transformation of the economy from an administrative system of economic management to a market-oriented system This included major structural reforms in both the real and financial sectors of the economy As a result, there was a steady recovery in per capita income, a sharp d rop in domestic inflation, and substantial improvement in the external balance-of-payments. In particular, during 1993-98, real GDP grew at an annual average rate of more than 4 , the domestic rate of inflation fell markedly to less than 20 , the government overall fiscal deficit declined to 8 1 of GDP, simultaneously as the domestic primary surplus reached 3 6 of GDP. Except for 1996, the overall balance of payments recorded continuous surpluses up to 1998 and the ratio of the external current account deficit to GDP fell steadily to 4 7 of GDP in 1998.Since 1999, the economy has been hit by a very severe external terms of trade shock, stemming from a more than halving of the world price of cocoa, a marked decline in the price of gold, and a more than tripling of the world price of oil. Consequently, in 1999 the balance of payments recorded an overall deficit of US 94 million, while the external current account deficit reached 10 6 of GDP Also, the government s overall fiscal deficit wors ened to 8 2 of GDP notwithstanding major restraint on capital outlays and the credit depreciated by 1 5 on an annual average basis However, with tightened monetary policy, the domestic rate of inflation, which had fallen to 9 4 by May 1999, ended the year at 13 8 compared with 15 8 in 1998.Government fiscal efforts in 1998-99 included the introduction of a value-added tax at 10 , which was subsequently increased to 12 5 in 2000 The year 2000 has seen the worst impact of the external terms of trade shock This has given rise to a massive depreciation of the exchange rate, and sharp increases in both domestic inflation and interest rates.

No comments:

Post a Comment